Hvordan flyr vi?

Seilflyging foregår i all hovedsak i sommerhalvåret. Hovedårsaken til det er at det er da vi har termikk (oppadgående luftstrømmer) aktivitet. Da kan vi på en flytur vinne høyde ved hjelp av termikk eller andre værfenomener som bølger eller når man flyr på hang i fjellet.  Det er flydd mer enn 1000 km på en dag med seilfly. En slik tur er en enorm prestasjon da det tar ca 10 timer å gjennomføre den samt at man kontinuerlig må gjøre valg ift optimal flyrute og hvor man kan finne oppadgående luftstrømmer.

Hvordan kan flyet fly uten motor?

Kort fortalt kan flyene fly fordi vingene gir et større løft enn tyngden på flyet. Vingene skaper dette løftet ved at når de flyr gjennom luften skapes et lavere lufttrykk over vingen enn under vingen og på den måten trykkes vingene oppover. Det er altså ikke på grunn av vinden vi flyr, men ved løftekraften. Og da spiller det ingen rolle om vi ikke har motor! Vi trenger bare hjelp til å komme oss opp i høyden og så må vi være gode på å finne termikken som holder oss oppe. Finner vi ikke termikk, går det sakte nedover og vi forbereder oss på å lande

Typer flyging

Strekkflyging er den vanligste (konkurranse)formen innen seilflyging. Konkurranser kan være en helg eller strekke seg over et par uker. Da settes det gjerne oppgaver fra 300 til mer enn 700 km pr dag. Konkurransen går da i hovedsak ut på å fly raskest mulig gjennom den oppsatte ruta. Det foregår slik konkurranser i alt fra den enkelte klubb til verdensmesterskap. I Gardermoen Seilflyklubb har vi både unge og eldre som konkurrerer og har konkurrert i NM og internasjonale mesterskap. 

Den andre hoved(konkurranse)formen er akrobatikkflyging. Det flys også der konkurranser på klubb til verdensmesterskapsnivå. De råeste akrobatikk seilflyene tåler like mange G som et jagerfly. Det vanlige er dog at man trekker mellom +5 og -3 G mens man utfører manøvrene innenfor en tenkt boks på himmelen. Dette er svært utfordrende og krever mye øvelse for mestre. Flere i GSFK har tatt akrokurs og fått akrolisens.

Koseflyging eller “lokal flyging” gjør vi mest av. Det vil si vi flyr lokalt og prøver å utnytte de værforholdene som er, for å holde oss så lenge oppe i luften som mulig. Det betyr at vi jobber for hvert minutt vi klarer å holde oss oppe og dette byr på mye deilig mestring – selv på en “dårlig” termikkdag med en “sklitur”. 

Mestring frihet og naturopplevelser